Çorapsız Namaz Kılmak Caiz midir?

Çorapsız Namaz Kılmak Caiz midir?

Çorapsız Namaz Kılmak Caiz midir?

Çorapsız namaz kılabilir mi?

Dinimizde ibadet ederken bir ölçü ve düzen içerisinde olmalıyız. Her ibadetin bir şekli ve kuralı vardır. Namaza gelince onun da kendine göre yapılması gereken bir hazırlık aşaması ve sonraki aşamaları vardır. Bunu namazın içindeki ve dışındaki farzlar olarak da biliriz. Çorap konusunu namaza hazırlık olan dışındakilerin, setri avret maddesini inceleyerek bakabiliriz.

Setr-i avret; kısacası erkelerde göbek ile diz kapağı arası olup, bayanlarda ise el, yüz ve ayaklar dışındaki bütün vücudu avrettir. Dolasıyla bu kısımlar namazda örtülmesi gereklidir. Ayakların avret olup olmamalarında ihtilaf vardır. Eski zamanlarda bir çok işlerin ayaklarla yapılmasından, fakirlik gibi sebeplerden ve avret sayılması halinde bir çok zorlukla karşılaşılacağından dolayı alimler ayakları avret olarak saymamışlardır.

Setr-i avrete dahil edilmeyen kısım ayak tabanı olup topuktan üzerisi setr-i avrete dahildir. Yalnız bu hüküm namaz içerisinde olup, bir bayanın namahrem bi erkek yanında ayaklarını kapatması gerekir. Her ne kadar hüküm böyle ise de günümüzde bahsedilen zorluklar olmayıp, bayanların ayaklarını kapatması daha uygundur.

İbni Âbidin de şöyle geçmektedir; Kadının çıplak ayaklarının namazda veya namahreme göstermek hususunda avret olup olmadığı ihtilaflıdır. Yüz ve avuçlarda ihtilaf yoktur. Elin üstü ihtilaflı olmakla beraber, mutemet kavil açmanın caiz olduğudur. Ayaklarda da ihtilaf vardır. Esah kavle göre avrettir. Zira ayağın üstü gösterilmesi yasak olan ziynet yeridir. “Kadınlar, gizledikleri ziynetleri bilinsin diye ayaklarını yere vurmasınlar!” Nur Suresi 31. ayet-i kerimesi bunu göstermektedir.

Nitekim, Nesaî ve Ebu Davud şu hadisi rivayet etmişlerdir:

“Hz. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) Mekke’nin fetih gününde nalınlarını sol yanına koyarak (çıplak ayakla) namaz kıldı.”(bk. Ebu Davud, 89). (Nalın:bir çeşit pabuç, ayakkabı türüdür.)

Yine sahabelerden bazıları “Biz Hz. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem)’in hem çıplak ayak hem de nalınları giyerek namaz kıldığını gördük.” demiştir. (Ebu Davud)

Bu hadisten de anlaşıldığı üzere Hz. Peygamberin (s.a.s.) çorapsız olarak namaz kıldırdığı sabittir.

Bu sebeple erkeklerin imamlık dahil çorapsız olarak namaz kılmakta bir sakınca yoktur. Bu şekilde namaz kılmaları caizdir.

Kadınların ayakları Hanefî mezhebinde tercih edilen görüşe göre avret mahalli olmadığından, topuklarından yukarısı açık olmamak kaydıyla çorapsız namaz kılabilirler (Merğînânî, el-Hidâye, I, 289,290; Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 101-103). Diğer mezheplerde ise, kadınlar açısından ayaklar da örtülmesi farz olan yerlere dâhil olduğundan örtülmesi gerekir. Bu görüşe göre kadının ayakları çıplak olarak kıldığı namaz sahih olmaz (İbn Kudâme, el-Muğnî, II, 328-329; Şirbînî, Muğni’l-muhtâc, I, 285). İhtiyatlı olan, kadınların namaz kılarken ayaklarını örtmeleridir.

Kadınlar için bazı alimlere göre mekruh ise de bileklerini örttüğü sürece çorapsız namaz caiz olup, namaz dışında ayaklar avret sayılır.

Kaynak: Diyanet Kur’an-ı Kerim Meali, İbni Abidin Tercemesi, Ebu Davud, Nesai Tercemesi.

Şafilerde çorapsız namaz kılmak
Erkekler yalın ayak namaz kılabilir mi
Erkek çorapsız namaz kılabilir mi
Peygamber efendimiz çorapsız namaz kılarmıydı
Erkek namaz kılarken çorap giymek şart mı
Kadın çorapsız namaz kılabilir mi?
Namazda ayakların görünmesi günah mı?


Kontrol Edin..

Tesettürde Ölçü Nedir?

Tesettürde Ölçü Nedir? İslama göre örtünme nasıl olmalı?

Tesettürde ölçüyü Allah ve Resûlü Hz. Muhammed belirler. Zira, tesettür bir ibadettir; bu nedenle nasıl …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir