Anasayfa / Soru/Cevap / Teheccüd veya Gece Namazı İle İlgili Soru ve Cevaplar

Teheccüd veya Gece Namazı İle İlgili Soru ve Cevaplar

Teheccüd Namazı Ne Zaman Ve Nasıl Kılınır; Nasıl Niyet Edilir?

Teheccüd Namazı Ne Zaman Ve Nasıl Kılınır; Nasıl Niyet Edilir?

Teheccüt namazı, yatsı namazından sonra geceleyin kılınır. Bir süre uyuduktan sonra kalkılarak kılındığı için “teheccüd” denmiştir. Yorgunluk sebebiyle gece kalkamayacağından korkan kimsenin uykudan önce kılması da mümkündür. İki, dört veya sekiz rekât olarak kılınabilir. Çok faziletlidir ve ümmete sünnettir. Cenâb-ı Hak Peygamber Efendimiz’e (asm) bu namazı şu âyetle emretmiştir:

“Ey Resûlüm. Gece vakti de uyanıp, sadece sana mahsus fazladan bir ibadet olarak teheccüd namazını kıl. Umulur ki Rabbin seni övülmüş bir makam olan en büyük şefaat makamına çıkarır.” (İsra, 17/79)

Teheccüt namazına, “Niyet ettim Allah rızası için teheccüt namazını kılmaya” diye niyet edilir.

Eğer gece teheccüt namazına kalkacak isek, vitir namazını geciktirip teheccüdün ardından gecenin son namazı olarak kılmamız daha faziletlidir. Vitir namazı gecenin son namazı olarak teşrî kılınmıştır. Gece kalkmak konusunda problem yaşayanlar için bu namaz gene yatmadan önceki son namaz olmalıdır. Yani teheccüdü bu namazdan önce kılmalıdır. Teheccüt ve vitir namazları geceye bırakıldığı zaman, namaz tesbihatını yatsı namazından sonra yapmak gerekir. Vitir namazından sonra ayrıca muhtelif duâlar ve virdler yapılabilir.

Teheccüt namazı, gece boyunca fecrin doğuşuna kadar kılınabilir. Peki, fecir doğduğunda hâlâ kılınmamışsa?

Hazret-i Âişe (ra) diyor ki:

“Resûlullah Efendimiz (asm) ağrı, sızı veya başka bir sebeple gece namazını kılamadığında, gündüzün on iki rekât kılardı.”

Bir diğer rivayet de Hazret-i Ömer’den (ra):

Resûlullah Efendimiz (asm) buyurdu ki:

“Kim devam ettiği gece ibadetini veya virdini yapmadan uyuya kalırsa, onu sabah namazı ile öğle namazı arasında ifa ettiğinde, geceleyin ifa etmişçesine sevap yazılır.”

Hazır söz geceden açılmışken, geceleyin dileklerin kabul edildiği bir saatle ilgili bir hadîsi de buraya almadan geçmeyelim. Cabir (ra) rivayet etmiştir ki:

Allah Resulü (asm) şöyle buyurmuştur:

“Gecede bir saat vardır ki, bir Müslüman o saate rastlar da Cenâb-ı Allah’tan dünya ve âhiret işinden bir hayır isterse, Allah o kimsenin dileğini muhakkak verir. Bu her gece böyledir.” (Hadisler için bk. R. Sâlihîn, 1178, 1179, 1175.)

Hem kışı, hem kabri, hem berzah âlemini hatırlatan gece vaktinin, ruhumuzun Cenâb-ı Hakk’ın rahmetine ne derece muhtaç olduğuna bir ihtar ve uyarı hükmünde bulunduğunu beyan eden Bedîüzzaman Hazretleri, geceleyin kılınan teheccüt namazının da, kabir gecesi ve berzah karanlığı gibi en muhtaç olduğumuz bir zamanda, en lüzumlu ve en vazgeçilmez bir ışık olduğunu kaydeder. (Sözler, s. 46.)

Hiç şüphesiz her sabah da, haşir sabahını hatırlatır. Evet, Bediüzzaman Hazretlerinin ifadesiyle şu gecenin sabahı ve şu kışın baharı ne kadar mâkul, lâzım ve kat’î ise; haşrin sabahı da, berzahın baharı da o kat’iyettedir!

'Geceleyin Kıldığınız Namazın Sonunu Vitir Yapın.' Hadisine Binaen, Vitir Namazından Sonra Teheccüd Namazı Kılınır Mı?

'Geceleyin Kıldığınız Namazın Sonunu Vitir Yapın.' Hadisine Binaen, Vitir Namazından Sonra Teheccüd Namazı Kılınır Mı?

Yatsı namazından sonra vitir namazını kılıp, bir miktar uyuduktan sonra teheccüt için kalktığınızda, tekrar vitir kılmaya gerek yoktur.

Teheccüd namazını, bir miktar uyuduktan sonra kalkıp kılmak daha faziletli ise de, yatağa girmeden önce teheccüd niyetiyle namaz kılmak da mümkündür.

Bununla birlikte İbni Mâce’de ve Halebî-i Sagîr’de kaydedildiğine göre, Peygamberimiz (a.s.m.) vitir namazından sonra, oturarak iki rekât nafile namaz kılardı. Birinci rekâtta “İzâ zülzileti’l-ardu” sûresini, ikinci rekâtta ise “Kul yâ eyyühe’l kâfirûne” sûresini okurdu. Bu hadisin izahında muhaddisler, bu namazı Peygamberimiz (asv)’in her zaman kılmayıp, birkaç kere kıldığını söylemektedirler.

“Geceleyin kıldığınız namazın sonunu vitir yapın.”(Buhârî  Salât 84  Vitir 4; Müslim  Müsâfirîn 151)

mealindeki hadisinden de anlıyoruz ki, vitir namazıyla geceleyin kılınacak namaz tamamlanmış olmaktadır. Fakat teheccüd namazı müstesnadır. Çünkü, teheccüd namazı, uyuduktan sonra kalkarak kılınan husûsî bir namazdır. Yani vitir namazından sonra gece kalkıp teheccüt namazı kılınabilir.

Ancak vitir namazını kılmadan yatan bir kişi, gece kalktığında önce teheccüdü sonra vitir namazını kılar.

Teheccüd Namazı Kaç Rekattır?

Teheccüd Namazı Kaç Rekattır?

Bu namaz iki rekâttan sekiz rekâta kadar kılınabilir. Yani, imkân nisbetinde iki, dört, altı ve sekiz rekât olarak kılınabilir. Mutlaka sekiz rekât kılınacak diye bir mecburiyet yoktur. Bu namazı insan kendi evinde kılabildiği gibi, gece çalıştığı iş yeri, fabrika gibi yerlerde uygun bir vakitte de kılabilir.

Teheccüd Namazını Gece Uyumadan Kılabilir Miyiz?

Teheccüd Namazını Gece Uyumadan Kılabilir Miyiz?

Rivayetlerden bazılarında, Peygamberimiz’in (asm) gece uyandığı ifade edildiği için, müctehidlerden bazılarına göre, teheccüd namazı kılmak için yatsı namazından sonra uyumak, yani yatsı namazıyla teheccüd namazı arasına uyku girmiş olması şarttır. Bazılarına göre ise, böyle bir şart söz konusu değildir. Yatsı namazından sonra sabah namazının vakti girinceye kadar teheccüd namazı kılınabilir. Ancak bu konuda, Peygamberimiz (asm)’den  gelen sözlü ve fiili sünnet, yatsı namazından sonra uyuyup, gece yarısı veya daha sonra (gecenin son üçte biri) uyanıp, bir miktar rükünleri mümkün olduğunca uzatılarak teheccüd kılmak, sonra vitir namazını, daha sonra da sabah namazının sünnetini kılmak şeklindedir.

İmsak Vaktinden Sonra Vitir Ve Teheccüd Namazı Kılınır Mı?

İmsak Vaktinden Sonra Vitir Ve Teheccüd Namazı Kılınır Mı?

Sabah namazının vakti imsak ile girer, güneşin doğması ile biter. Vitir veya teheccüt namazı imsak vaktinden biraz öncesine kadar kılınabilir. Ramazan dışındaki aylarda sabah ezanı vaktin sonuna doğru okunmaktadır. Ramazanda ise sabah namazının giriş vakti olan imsak vaktinde okunmaktadır. Farklılık bu uygulamadan kaynaklanmaktadır.

Teheccüd Namazı Peygamberimiz(s.a.v) İçin Farz Mıydı?

Teheccüd Namazı Peygamberimiz(s.a.v) İçin Farz Mıydı?

Kur’an-ı Kerim’de Peygamber Efendimize hitaben: “Gecenin bir kısmında sadece sana mahsus, fazla (bir ibadet) olmak üzere namaz kıl. Muhakkak Rabbin seni öğülmüş bir makama erdirecektir” (el-İsra, 17/79) buyurulmuştur. Ayet-i kerimenin tefsirinde teheccüd namazının Hz. Peygamber için farz veya fazilet olduğu ümmeti için nafile olduğu belirtilmiştir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir